Mit ér egy professzionális mérőműszer? Kell szakmai képzés?

Mennyit ér egy jó – akár professzionális – mérőműszer?

Mielőtt bárki azon kezdene elgondolkodni, hogy ezt a kérdést nem is lehet megválaszolni, mert oly sok különböző műszer létezik, a válasz roppant egyszerű: Annyit, mint amennyit értünk a műszerrel elvégzendő technológiához!

Pont ennyit! Sem többet, sem kevesebbet! És ez igaz bármilyen műszerrel kapcsolatosan – gyártójától, típusától függetlenül! Nem hiszi el? Akkor olvasson csak tovább!

Gépdiagnosztikai (rezgéselemző) műszerek

alkalmazása esetén könnyen hivatkozhatunk az ISO10816-3 szabványra. Ugye, ott fekete-fehéren le van írva, hogy milyen rezgésszintig üzemeltethető egy forgógép, s milyen rezgésértéktől kezdve a mielőbbi leállítása javasolt. De ez a gondolkodás nemcsak figyelmen kívül hagyja a gép esetleges különleges tulajdonságait (ami téves üzemeltetési döntésekhez vezethet), hanem ezen túl teljes egészében mellőzi a korszerű rezgéselemzés lehetőségeit. Az utóbbi ugyanis a megfelelő tudás megszerzése esetén a gép problémáinak megszüntetésére szükséges karbantartási tevékenységeket és annak határidőit is képes előrejelezni! Mit ér tehát egy jobbnál-jobb – akár több ezer vonalas spektrumfelbontású – rezgéselemző műszer, ha csupán rezgésszintmérőként alkalmazzuk? Egyáltalán mit ér egy műszer, ha nem tudjuk megkülönböztetni a kiegyensúlyozatlanságot a görbe tengelytől, nem ismerjük föl sem a mechanikai lazaságot, sem a rezonancia jelenlétét?

Tehát tudjon meg, hogy hogyan és mikor kell mérni, milyen mérési feltételeket kell betartani, hogyan kell értelmezni a trendeket, rezgésszinteket és hogyan kell “olvasni” a spektrumokat. Csak ezzel a tudással együtt “termel” a rezgésdiagnosztikai műszere!

Rezgésdiagnosztikai alaptanfolyam
Gépmozgás-animáció tanfolyam
Rezonanciakeresés tanfolyam

Termográfiai eszközök (hőkamerák)

mára már olyan elterjedtek, hogy szinte nincs olyan iparág, melyben nem alkalmaznánk ezeket. Kezelésük egy videokameráéval összehasonlítható könnyedségű. S ennek ellenére (vagy pont azért?) a felhasználók majdnem 99%-a még soha sem mert pontos tárgyhőmérsékleteket! Egészen egyszerűen azért, mert tudomást sem vettek arról, hogy a legkorszerűbb hőkamera sem kímél bennünket attól, hogy eme mérési technológiai (elméleti és gyakorlati) hátterét ismernünk kell! Máshogyan a hőmérséklet-számításhoz szükséges paraméterek értelmezése és szükségszerű megadás nem végezhető el! Nincs hőkamera, mely “automatikusan” meghatározza a tárgy emissziós tényezőt! De vannak további kérdések is: Miért vannak különböző hullámhossz-tartományú hőkamerák? Miért vannak tárgyak, melyek hőmérséklete nem állapítható meg érintés mentesen? Mi a környezeti hőmérséklet, mi a szerepe és meghatározása? Mitől függ a maximális mérési távolság? Mi a mérhető legkisebb tárgy? Belelátunk-e a mérési tárgyakba? Ha ezek közül bármely kérdés bizonytalanságot ébreszt bennünk, akkor felvetődik a kérdés: Mit ér a legprofesszionálisabb hőkamera, ha alkalmazása közben nem tudjuk biztonsággal megadni a mérési paraméterek, melyek alapján kiszámolja a hőmérséklet-értékeket?

Tanuljon meg, hogyan és milyen feltételek mellett lehet termográfiai méréseket elvégezni, melyek a korrekt hőmérséklet-méréshez megadandó paraméterek, hogyan kell értelmezni a hőkamerák műszaki paramétereit, mik a termográfia lehetőségei és határai. Csak e tudással lesz egyáltalán lehetősége hőmérsékletek korrekt mérésére!

Termográfiai alaptanfolyam
Épület-termográfia tanfolyam
Villamos/ipari termográfia tanfolyam
Aktív termográfia tanfolyam

Dinamikus kiegyensúlyozó műszerek

létezik döntően egy- ill. kétcsatornás kivitelben. Tudja, hogy miért vannak eltérő számú analóg-csatornás műszerek, miért kell esetenként az egy- vagy kétsíkú kiegyensúlyozást alkalmazni? Mi a különbség a statikus és a dinamikus kiegyensúlyozás között? Miért kellenek a próbasúlyok, és mekkorák legyenek? Miért kell sok esetben finom-egyensúlyozást (többlépcsős egyensúlyozást) alkalmazni? Lehet-e rezonancia esetén egyensúlyozni? Kell-e az üzemi fordulatszámon kiegyensúlyozni? Miért vannak “sikertelen” egyensúlyozások? Hogyan kell a maradék-kiegyensúlyozatlanságot értelmezni, és meddig kell az egyensúlyozási folyamatot folytatni? Akkor mit ér egy csúcsképességű – akár minden csak elképzelhető kényelmi funkcióval felszerelt – kiegyensúlyozó műszer, ha a kiegyensúlyozási eljárásról semmit nem tudunk?

Tanuljon meg, hogy hogyan és milyen feltételek mellett lehet egy-, két- vagy akár többsíkú kiegyensúlyozást elvégezni, mi a teendő a kiegyensúlyozási folyamat közben és hogyan alkalmazzuk az ISO 1940 szabványt. Csak ezzel a tudással lesz hatékony az egyensúlyozó műszere és nem lesznek többé sikertelen kiegyensúlyozási munkái!

Dinamikus kiegyensúlyozás tanfolyam

Lézeres gépbeállító (pl. tengelyvonal-beállító) műszerek

kezelése “gyerekjáték”. Nem is vitás, hogy a korszerű 3D-s műszerek kijelzője már szinte videójáték minőségű. De miért célszerű a tengelyt a mérések között lehetőleg mindig ugyanabba az irányba forgatni? Kell-e a tengelyvonal beállítás előtt vagy utána a “puha láb” ellenőrzést végezni? Kell-e a tengelyvégek és a kuplungszerkezet ütését ill. geometriai hibáit ellenőrizni? Először a függőleges vagy a vízszintes helyzet beállítását kell elvégezni? Függnek a beállítási határértékek a gép üzemi fordulatszámától? Mi a különbség hideg és meleg beállítás között? Nos, mit ér a legjobb műszer, ha ezek az információkkal nem rendelkezünk és a gépbeállítás a régi ék/élvonalzó alapú beállítási folyamat végeredményénél semmivel nem lesz jobb?

Tehát tudjon meg, hogy hogyan kell a gépbeállítást végrehajtani, mire kell odafigyelni beállítás előtt, milyen mérési/beállítási feltételeket kell betartani és hogyan lehet kihasználni a modern műszerek képességeit. Csak ezzel a tudással együtt tud gyors és pontos beállításokat elvégezni műszerével!

Lézeres gépbeállítás tanfolyam

Cégünk tanfolyamai több mint két évtizedes ipari tapasztalatunkra alapoznak, előadóink nemcsak gyakorlatias szakemberek, hanem kimagasló szakmai képesítéssel (legmagasabb szintű nemzetközi vizsgával, tanúsítvánnyal) is rendelkeznek. Professzionális (saját fejlesztésű és gyártású) oktatóeszközökkel dolgozunk korszerű oktatótermünkben. Az igen részletes és magas szintű oktatási jegyzeteink mellett előadóink évtizedes oktatói rutinja garancia a tananyag azonnali sikeres gyakorlati alkalmazhatóságára!

Cégfilozófiánk alappillére, hogy minden általunk forgalmazott műszerhez hozzáadjuk nemcsak a műszer és szoftver kezeléséhez szükséges információkat, hanem a szükséges elméleti és gyakorlati ismereteket is. Ennek megfelelően kedvezménnyel vagy akár ingyenesen nyújtjuk műszervásárlóinknak a szakmai tanfolyamainkat.

Műszervásárlás előtt áll? Akkor még inkább javasoljuk a tanfolyamainkon való részvételt, mert a megszerzett tudás alapján sokkal határozottabban, biztonságosabban ki tudja majd választani a piacon elérhető műszerek sokasága közül az igényeinek pontosan megfelelő készüléket. A tanfolyamainkon elsajátított ismeretek természetesen bármilyen gyártójú és márkájú műszer esetén segítik majd a munkáját!

További szakmai ismereteket talál a weboldalunkon lévő publikációink, valamint a szakmai weboldalaink (www.gepszakerto.hu / www.termokamera.hu) révén. Éljen a lehetőséggel, használja sikeresen műszerét/eszközeit!

 

Rahne Eric (PIM Kft.)
pim-kft.hu
termokamera.hu

 

Kapcsolatfelvétel

A publikáció tartalmát szerzői jogok védik, ennek (akár csak részben történő) felhasználása, elektronikus vagy nyomtatott tovább-publikálása csak a forrás és a szerző nevének feltüntetése mellett, valamint a szerző előzetes írásos engedélyének megléte esetén megengedett. A szerzői jogok (Copyright) megsértése jogi következményekkel jár.